Wrzód bywa zwykle jeden, ma ksztalt okragly lub jajowaty, brzegi jego sa stwardniale, podminowane, a dno siegajace do blony podsluzowej zóltawe lub szarawe

Wrzód bywa zwykle jeden, ma kształt okrągły lub jajowaty, brzegi jego są stwardniałe, podminowane, a dno sięgające do błony podśluzowej żółtawe lub szarawe. W błonie surowiczej w miejscu wrzodu i w jego sąsiedztwie znajdują się rozsiane gruzełki prosówkowe. Postać przerostowa gruźlicy żołądka sadowi się zawsze w odźwierniku i cechuje się silnym naciekiem wszystkich jego warstw oraz sąsiednich części żołądka i dwunastnicy. W związku z tym ściana odźwiernika jest zgrubiała, tak iż nieraz wyczuwa się ją jako guz. Postać prosówkowa gruźlicy żołądka jest najrzadsza. Spotyka się ją w ostrej gruźlicy prosówkowej uogólnionej. Klinicznie postać wrzodziejąca gruźlicy żołądka przebiega jako wrzód trawienny żołądka z tą różnicą, że towarzyszy jej najczęściej zmniejszone wydzielanie kwasu solnego, a przerostowa – jako zwężenie odźwiernika. Gruźlicze tło tych zmian nasuwa na myśl daleko posunięta gruźlica płuc lub krtani, w innych przypadkach gruźlica gruczołów krezkowych objawiającą się silnymi, uporczywymi biegunkami (tzw. suchoty kreskowe, tabes rnesaraica). Pierwotna gruźlica żołądka jest chorobą nader rzadką i niedostępną rozpoznaniu klinicznemu. Leczenie w gruźlicy żołądka polega na stosowaniu domięśniowym streptomycyny w dawce 0,25 2 razy dziennie oraz na doustnym podawaniu kwasu para-aminosalicylowego po 2,0 6-7 razy na dobę. [więcej w: suchoty objawy, kryteria diagnostyczne autyzmu, wstyd przed dentystą ]

Powiązane tematy z artykułem: kryteria diagnostyczne autyzmu suchoty objawy wstyd przed dentystą