Suchoty płuc rozwinięte i wyniszczające

Suchoty płuc rozwinięte i wyniszczające odróżnia od rozpoczynających się suchot płuc równoczesność rozmaitych objawów osłuchowych. Suchoty płuc wyniszczające, w przeciwieństwie do rozwiniętych, cechuje rozległe zajęcie płuc i postępujący przebieg choroby bez wyraźniejszych nawałów. Rokowanie w suchotach płuc należy do bardzo trudnych zadań . Już Cornet twierdził, że przebieg suchot płuc “drwi sobie nieraz z najlepiej uzasadnionego rokowania”. Przewlekła postępująca gruźlica płuc może ulegać wybitnej poprawie we wszystkich okresach nie wyłączając niekiedy nawet okresu wyniszczającego. Zwłaszcza dotyczy to nacieków wczesnych: nawet duży naciek może zniknąć w ciągu kilku. tygodni bez żadnego leczenia. Określając rokowanie, należy rozważyć te czynniki, które omówiłem w ogólnej części. Wybitne objawy toksyczne (wysoka gorączka, poty, biegunki itd.), rozległe zmiany w płucach, zwłaszcza o charakterze rozpadowym, znaczne ich rozproszenie w obu płucach, wybitne- przyśpieszenie opadania krwinek, dodatni odczyn dwuazowy i urochromogenowy w moczu – objawy te rokują niepomyślnie w suchotach płuc. Niepomyślnym objawem jest także dołącząjąca się skrobiawica narządów wewnętrznych, chociaż opisano przypadki cofania się klinicznych jej objawów w razie wybitnej poprawy sprawy gruźliczej. Bywa to niestety niezmiernie rzadko. Co do jam gruźliczych, to badania anatomiczno-patologiczne i radiologiczne dowodzą, że jamy w płucach tak “wczesne”, jak i “późne” mogą goić się samorzutnie. Zejście takie zdarza się jednak bardzo rzadko, Natomiast jama w płucach, prócz owych bardzo rzadkich wyjątków, zawsze wybitnie pogarsza rokowanie, ponieważ sprzyja powstawaniu, w płucach nowych ognisk gruźliczych. Dzieje się to przede wszystkim przez rozsiewanie drogą oskrzeli zakażonej zawartości jam. Prócz tego, jamy są często źródłem krwotoków płucnych, które mogą przyczynić się do rozsiewania prątków z krwią, aspirowaną przez oskrzela do innych części płuc. Prątki znajdujące się obficie w błonie ropotwórczej ściany jamy mogą być źródłem szerzenia się zakażenia gruźliczego z jamy także na sąsiednie części płuc drogą limfy oraz krwi. Przebijając się do opłucnej jama może wywołać odmę samorodną. Nagłe powstanie tego powikłania często wprost zagraża życiu chorego. [hasła pokrewne: olejek jojoba, olejek makadamia, olejek rycynowy ]