Sok zoladkowy najczesciej niezawieralnego kwasu solnego, a ogólna jego kwasnosc jest prawidlowa lub obnizona

Sok żołądkowy najczęściej niezawieralnego kwasu solnego, a ogólna jego kwaśność jest prawidłowa lub obniżona. Typowe bóle żołądkowe, bez wyraźniejszego stosunku do czasu pobierania i do jakości pokarmów, brak w zawartości żołądkowej wolnego kwasu solnego i znaczne wyniszczenie chorego towarzyszące wrzodom kiłowym wiodą nieraz do mylnego rozpoznania raka żołądka, tym bardziej, że leczenie przeciwkiłowe wrzodów, które powstały na tle zmian kiłowych w naczyniach żołądka, jest często bezskuteczne. Od pomyłki mogą uchronić dokladne wywiady, równoczesne objawy kiłowe, np. kiła tętnicy głównej, początkowe objawy wiądu rdzenia, kiły wątroby i dodatni wynik odczynu Bordat-wassermanna. Od wrzodu trawiennego żołądka wrzód kiłowy odróżnia się brakiem stałej zależności od czasu pobierania pokarmów, chudnieniem chorego, małą stosunkowo bolesnością uciskową okolicy żołądka pomimo nieraz silnych bólów, brakiem w soku żołądko wym wolnego kwasu solnego, obecnością innych objawów kiłowych, często bezskutecznością leczenia dietetycznego, bizmutowego itd. Dokładne wywiady stwierdzają nieraz zakażenie kiłą w przeszłości a odczyny serologiczne kiłowe w krwi są często dodatnie. Kiłowe zwężenie odźwiernika (stenosis pylori luetica) powstaje przeważnie na tle blizn powrzodowych, rzadziej wywołuje je rozlany naciek kiłakowy, zajmujący część odźwiernikową żołądka oraz swoiste zapalenie śródmiąższowe w ścianie żołądka z następowym bliznowaceniem tkanki łącznej. Zmiany te mogą wieść do powstania guza żołądka. Sadowiąc się w innych miejscach żołądka sprawy te wiodą zazwyczaj do wybitnego skurczenia się całego żołądka ze zmniejszeniem jego świa tła (tzw. mały żołądek, microqastria, str. 279). [przypisy: olej kokosowy, olejek arganowy do włosów, olejek makadamia ]