Posts Tagged ‘trądzik’

Objawy rozpoczynających sie suchot płuc

Tuesday, July 12th, 2016

Objawy rozpoczynających się suchot płuc stwierdza się nieraz w przypadkach niedrożności nosa, gdy na tle zmiany powstanie niedodma szczytu płucnego a następnie nieżytowe jego zapalenie. W tych przypadkach, prócz kaszlu z wykrztuszaniem plwociny, mogą być stany podgorączkowe, nawet krwioplucia, nadto objawy fizyczne zagęszczenia szczytu płucnego. W odróżnieniu od rozpoczynających się suchot płuc, plwocina w tych przypadkach nie zawiera prątków gruźlicy, a uważne badanie chorego wyjaśnia przyczynę zmian w płucach. Suchoty, płuc mogą rozpoczynać się zespołem objawów przypominającym ostre krupowe zapalenie płuc, mianowicie gwałtownymi kłującymi bólami w boku, silną dusznością, nagłym skokiem ogólnej ciepłoty ciała, kaszlem i objawami szybko rozwijającego się zwątrobienia płuc. Pomylić się w takich przypadkach łatwo, zwłaszcza wtedy jeżeli zmiany w płucu dotyczą górnego płata. Dla uniknięcia pomyłki należy zebrać bardzo starannie wywiady. Początek burzliwy w gruźlicy płuc częściej niż w ostrym krupowym zapaleniu płuc jest tylko pozornie burzliwy i przeważnie poprzedza go pewien okres ogólnego osłabienia trwający do 48 godzin, którego nie ma u chorych na ostre zapalenie płuc krupowe. W gruźlicy płuc w okresie poprzedzającym chorobę często stwierdza się stopniowe chudnienie, stany podgorączkowe po wysiłkach fizycznych, przelotne bóle w klatce piersiowej, lekkie przemijające pokaszliwanie, zaburzenia trawienne, miesiączkowania itd. Kłucie w klatce piersiowej w gruźlicy płuc jest zazwyczaj mniej ostre i mniej uporczywe. W rozpoznaniu dopomaga także badanie plwociny, które w gruźlicy płuc już wcześnie może wykryć prątki gruźlicy, a w zapaleniu płuc – pneumokoki. W razie ujemnego wyniku co do prątków gruźlicy badanie plwociny należy powtarzać wielokrotnie z zastosowaniem metody ujednostajnienia plwociny. Ujemny odczyn Pirqueta wyłącza z wielkim prawdopodobieństwem sprawę gruźliczą, na odwrót dodatni odczyn u chorego, u którego był on przed chorobą ujemny, przemawia za gruźlicą. Pojawienie się opryszczki przemawia za ostrym krupowym zapaleniem płuc. [przypisy: , trądzik, ubranka dla niemowląt, krem neutrogena ]

Suchoty płuc rozwinięte i wyniszczające

Tuesday, July 12th, 2016

Suchoty płuc rozwinięte i wyniszczające odróżnia od rozpoczynających się suchot płuc równoczesność rozmaitych objawów osłuchowych. Suchoty płuc wyniszczające, w przeciwieństwie do rozwiniętych, cechuje rozległe zajęcie płuc i postępujący przebieg choroby bez wyraźniejszych nawałów. Rokowanie w suchotach płuc należy do bardzo trudnych zadań . Już Cornet twierdził, że przebieg suchot płuc “drwi sobie nieraz z najlepiej uzasadnionego rokowania”. Przewlekła postępująca gruźlica płuc może ulegać wybitnej poprawie we wszystkich okresach nie wyłączając niekiedy nawet okresu wyniszczającego. Zwłaszcza dotyczy to nacieków wczesnych: nawet duży naciek może zniknąć w ciągu kilku. tygodni bez żadnego leczenia. Określając rokowanie, należy rozważyć te czynniki, które omówiłem w ogólnej części. Wybitne objawy toksyczne (wysoka gorączka, poty, biegunki itd.), rozległe zmiany w płucach, zwłaszcza o charakterze rozpadowym, znaczne ich rozproszenie w obu płucach, wybitne- przyśpieszenie opadania krwinek, dodatni odczyn dwuazowy i urochromogenowy w moczu – objawy te rokują niepomyślnie w suchotach płuc. Niepomyślnym objawem jest także dołącząjąca się skrobiawica narządów wewnętrznych, chociaż opisano przypadki cofania się klinicznych jej objawów w razie wybitnej poprawy sprawy gruźliczej. Bywa to niestety niezmiernie rzadko. Co do jam gruźliczych, to badania anatomiczno-patologiczne i radiologiczne dowodzą, że jamy w płucach tak “wczesne”, jak i “późne” mogą goić się samorzutnie. Zejście takie zdarza się jednak bardzo rzadko, Natomiast jama w płucach, prócz owych bardzo rzadkich wyjątków, zawsze wybitnie pogarsza rokowanie, ponieważ sprzyja powstawaniu, w płucach nowych ognisk gruźliczych. Dzieje się to przede wszystkim przez rozsiewanie drogą oskrzeli zakażonej zawartości jam. Prócz tego, jamy są często źródłem krwotoków płucnych, które mogą przyczynić się do rozsiewania prątków z krwią, aspirowaną przez oskrzela do innych części płuc. Prątki znajdujące się obficie w błonie ropotwórczej ściany jamy mogą być źródłem szerzenia się zakażenia gruźliczego z jamy także na sąsiednie części płuc drogą limfy oraz krwi. Przebijając się do opłucnej jama może wywołać odmę samorodną. Nagłe powstanie tego powikłania często wprost zagraża życiu chorego. [hasła pokrewne: , artykuły fryzjerskie, trądzik, depilacja laserowa Łódź ]