Posts Tagged ‘krem neutrogena’

Objawy rozpoczynających sie suchot płuc

Tuesday, July 12th, 2016

Objawy rozpoczynających się suchot płuc stwierdza się nieraz w przypadkach niedrożności nosa, gdy na tle zmiany powstanie niedodma szczytu płucnego a następnie nieżytowe jego zapalenie. W tych przypadkach, prócz kaszlu z wykrztuszaniem plwociny, mogą być stany podgorączkowe, nawet krwioplucia, nadto objawy fizyczne zagęszczenia szczytu płucnego. W odróżnieniu od rozpoczynających się suchot płuc, plwocina w tych przypadkach nie zawiera prątków gruźlicy, a uważne badanie chorego wyjaśnia przyczynę zmian w płucach. Suchoty, płuc mogą rozpoczynać się zespołem objawów przypominającym ostre krupowe zapalenie płuc, mianowicie gwałtownymi kłującymi bólami w boku, silną dusznością, nagłym skokiem ogólnej ciepłoty ciała, kaszlem i objawami szybko rozwijającego się zwątrobienia płuc. Pomylić się w takich przypadkach łatwo, zwłaszcza wtedy jeżeli zmiany w płucu dotyczą górnego płata. Dla uniknięcia pomyłki należy zebrać bardzo starannie wywiady. Początek burzliwy w gruźlicy płuc częściej niż w ostrym krupowym zapaleniu płuc jest tylko pozornie burzliwy i przeważnie poprzedza go pewien okres ogólnego osłabienia trwający do 48 godzin, którego nie ma u chorych na ostre zapalenie płuc krupowe. W gruźlicy płuc w okresie poprzedzającym chorobę często stwierdza się stopniowe chudnienie, stany podgorączkowe po wysiłkach fizycznych, przelotne bóle w klatce piersiowej, lekkie przemijające pokaszliwanie, zaburzenia trawienne, miesiączkowania itd. Kłucie w klatce piersiowej w gruźlicy płuc jest zazwyczaj mniej ostre i mniej uporczywe. W rozpoznaniu dopomaga także badanie plwociny, które w gruźlicy płuc już wcześnie może wykryć prątki gruźlicy, a w zapaleniu płuc – pneumokoki. W razie ujemnego wyniku co do prątków gruźlicy badanie plwociny należy powtarzać wielokrotnie z zastosowaniem metody ujednostajnienia plwociny. Ujemny odczyn Pirqueta wyłącza z wielkim prawdopodobieństwem sprawę gruźliczą, na odwrót dodatni odczyn u chorego, u którego był on przed chorobą ujemny, przemawia za gruźlicą. Pojawienie się opryszczki przemawia za ostrym krupowym zapaleniem płuc. [przypisy: , trądzik, ubranka dla niemowląt, krem neutrogena ]

Zapalenie płuc przeciągające się

Tuesday, July 12th, 2016

Jako gruźlica płuc może być mylnie rozpoznane także zapalenie płuc przeciągające się, zwłaszcza usadowione w górnym płacie, jeżeli ono przebiega ze stanami gorączkowymi, trwającymi tygodniami lub miesiącami. Dla uniknięcia pomyłki należy bardzo starannie badać ujednostajnioną plwocinę. W razie ujemnego wyniku powtarzać je wielokrotnie, uzupełniając szczepieniem śwince morskiej, jeżeli wynik jest ujemny. Zanim nie uzyska się wyniku dodatniego, nie należy śpieszyć z rozpoznaniem gruźlicy płuc ani z zastosowaniem leczenia odmą opłucną, streptomycyną i in. metodami.
Różnicowanie między rozpoczynającymi się suchotami płuc a ostrym nieżytem oskrzeli. Rozpoczynające się suchoty płuc nieraz mylnie si. rozpoznaje w przypadkach przewlekłych stanów gorączkowych na tle utajonych ognisk ropnych w migdałkach, zatokach bocznych szczęki, zatoce czołowej, zębodołach, w gruczole krokowym, miedniczkach nerkowych, pęcherzyku żółciowym, narządzie płciowym itd. Powodem mylnego rozpoznania może być również ziarnica złośliwa, zwłaszcza przebiegająca ze zmianami w płucach, choroba Banga i przewlekający się rzekomy dur brzuszny. Powiększenie tarczycy, które spostrzega się czasami już w początkowym okresie suchot płuc, przyśpieszenie tętna, stany gorączkowe, ogólne osłabienie i chudnienie mogą być przyczyną mylnego rozpozna- nia pierwotnej nadczynności tarczycy (thyreotoxicosis) lub poronnej postaci choroby Graves-Basedowa zamiast postaci gruźlicy płuc, nazwanej przez Władysława Janowskiego “thyreotuberculosis”. Dokładne badanie płuc i plwociny oraz radiologiczne badanie płuc uchroni od tej pomyłki. Suchoty płuc rozwinięte oraz wyniszczające należy róż- nicować z chorobami płuc, które przebiegają z zagęszczeniem tkanki płucnej i z powstawaniem w płucach jam. Suchoty płuc często przeocza się u chorych w wieku podeszłym, dotkniętych wyraźną rozedmą płuc, gdyż ona może zacierać objawy opukowe i osłuchowe suchot płuc. Wprawdzie, tacy chorzy kaszlą, nieraz wykrztuszają sporo plwociny i miewają stany podgorączkowe, lecz objawy te zazwyczaj nie wzbudzają podejrzenia w kierunku sprawy gruźliczej w płucach. Tłumaczą je często towarzyszącym rozedmie płuc nieżytem oskrzeli. Gruźlicy płuc nie przeoczy się, jeżeli, prócz dokładnego badania podstawowymi metodami i promieniami rentgenowskimi płuc, podda się starannemu badaniu także plwocinę co do prątków gruźlicy i włókien sprężystych. Badanie plwociny trzeba czasami powtórzyć wielokrotnie, nim się wykryje prątki, gdyż obfita plwocina, którą wykrztuszają starcy, często zawiera niewiele prątków gruźlicy. [hasła pokrewne: , oczyszczalnie przydomowe, krem neutrogena, Stomatolog Kraków ]