Objawy rozpoczynających sie suchot płuc

Objawy rozpoczynających się suchot płuc stwierdza się nieraz w przypadkach niedrożności nosa, gdy na tle zmiany powstanie niedodma szczytu płucnego a następnie nieżytowe jego zapalenie. W tych przypadkach, prócz kaszlu z wykrztuszaniem plwociny, mogą być stany podgorączkowe, nawet krwioplucia, nadto objawy fizyczne zagęszczenia szczytu płucnego. W odróżnieniu od rozpoczynających się suchot płuc, plwocina w tych przypadkach nie zawiera prątków gruźlicy, a uważne badanie chorego wyjaśnia przyczynę zmian w płucach. Suchoty, płuc mogą rozpoczynać się zespołem objawów przypominającym ostre krupowe zapalenie płuc, mianowicie gwałtownymi kłującymi bólami w boku, silną dusznością, nagłym skokiem ogólnej ciepłoty ciała, kaszlem i objawami szybko rozwijającego się zwątrobienia płuc. Pomylić się w takich przypadkach łatwo, zwłaszcza wtedy jeżeli zmiany w płucu dotyczą górnego płata. Dla uniknięcia pomyłki należy zebrać bardzo starannie wywiady. Początek burzliwy w gruźlicy płuc częściej niż w ostrym krupowym zapaleniu płuc jest tylko pozornie burzliwy i przeważnie poprzedza go pewien okres ogólnego osłabienia trwający do 48 godzin, którego nie ma u chorych na ostre zapalenie płuc krupowe. W gruźlicy płuc w okresie poprzedzającym chorobę często stwierdza się stopniowe chudnienie, stany podgorączkowe po wysiłkach fizycznych, przelotne bóle w klatce piersiowej, lekkie przemijające pokaszliwanie, zaburzenia trawienne, miesiączkowania itd. Kłucie w klatce piersiowej w gruźlicy płuc jest zazwyczaj mniej ostre i mniej uporczywe. W rozpoznaniu dopomaga także badanie plwociny, które w gruźlicy płuc już wcześnie może wykryć prątki gruźlicy, a w zapaleniu płuc – pneumokoki. W razie ujemnego wyniku co do prątków gruźlicy badanie plwociny należy powtarzać wielokrotnie z zastosowaniem metody ujednostajnienia plwociny. Ujemny odczyn Pirqueta wyłącza z wielkim prawdopodobieństwem sprawę gruźliczą, na odwrót dodatni odczyn u chorego, u którego był on przed chorobą ujemny, przemawia za gruźlicą. Pojawienie się opryszczki przemawia za ostrym krupowym zapaleniem płuc. [przypisy: , trądzik, ubranka dla niemowląt, krem neutrogena ]