Choroba wrzodowa powstaje przewaznie miedzy 20 a 30 rokiem zycia, u mezczyzn nieco pózniej

Choroba wrzodowa powstaje przeważnie między 20 a 30 rokiem życia, u mężczyzn nieco później. Przed 10 rokiem życia spotyka się ją bardzo rzadko. Spostrzegano ją jednak nawet w drugim i czwartym miesiącu życia. Kobiety zapadają rzadziej niż mężczyźni. Wywód chorobowy i przyczyny. Patogeneza choroby wrzodowej żołądka nie jest jeszcze należycie wyjaśniona pomimo bardzo licznych dociekań i doświadczeń. Teoria mechaniczno-naczyniowa. Virchow przypisywał powstanie wrzodu żołądka miejscowemu niedokrwieniu błony śluzowej żołądka na tle stwardnienia, kiły, zmian zarostowych, zatoru i in. zmian końcowych tętnic idących z błony podśluzowej do błony śluzowej. Źródłem zatorów mogą być choroby nie tylko narządów z dorzecza żyły wrotnej (np. zapalenie wyrostka robaczkowego), ale także choroby narządów oddalonych, zwłaszcza migdałków i zębodołów, a nawet choroby ogólne. Tu należą np. zatory bakteryjne w chorobach zakaźnych oraz uszkod zenia ścian naczyniowych na tle zatrucia z następowym zakrzepem. Zawał krwotoczny, wywołany przez zatkanie wymienionych tętnic, uciska sąsiednie naczynia włoskowate i przez to rozszerza swój wpływ na błonę śluzową poza granicę miejsca odżywianego przez zatkaną tętnicę. Miejsca pozbawione dopływu krwi, jako martwiejące, nie stawiają oporu, trawiennemu działaniu soku żołądkowego, wskutek czego dochodzi do powstania wrzodu. Teoria Virchowa tłumaczy powstanie także tzw. wrzodów urazowych (ulcus ventriculi treumaticum) powstających na tle urazu nadbrzusza oraz wrzodów odleżynowych (ulcus ventriculi decubitale), które mogą powstać w związku z uciskiem mechanicznym przez guzy, przepaski odzieżowe itp. oraz z uciskiem nadbrzusza na tle pracy zawodowej u szewców, krawców, murarzy i in. [hasła pokrewne: wzorcowanie termometrow, szkolenia dla pracowników biurowych 2017, domki letniskowe ustronie morskie za 20 zł ]

Powiązane tematy z artykułem: domki letniskowe ustronie morskie za 20 zł szkolenia dla pracowników biurowych 2017 wzorcowanie termometrow